OG in pakkracht nummer 4: Optimum Group breidt uit en versterkt productaanbod.

DE NAAM ‘OPTIMUM GROUP’ DOET STEEDS MEER BELLETJES RINKELEN IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. ONLANGS VOEGDE ALWEER HET VIJFDE BEDRIJF ZICH BIJ DE GROEP, DIE IN 2016 WERD OPGERICHT. GESTART MET HET INITIATIEF VAN ETIKET NEDERLAND, GROEIT DE OPTIMUM GROUP NU IN EEN RAP TEMPO DOOR DE ACQUISITIE VAN BEDRIJVEN UIT DE LABELINDUSTRIE. “DE LABELINDUSTRIE IN NEDERLAND IS NOG EEN VERSNIPPERD LANDSCHAP, MAAR IN DE TOEKOMST IS HET ETEN OF GEGETEN WORDEN”, VERZEKERT BART DE BOER, MANAGING DIRECTOR VAN DE OPTIMUM GROUP. HIJ VERTELT ONS OVER HET ONTSTAAN VAN DE GROEP, DE MEMBER COMPANIES EN OVER DE AMBITIEUZE TOEKOMSTPLANNEN.

Het idee om een groep bedrijven uit de labelindustrie te bundelen in een groep ontstond bij Theo Noordman en Guus Leguit van Etiket Nederland. Met het pensioen naderend, wilden zij graag de toekomst van hun bedrijf zekerstellen en zagen zij mogelijkheden in consolidatie. Onder het mom ‘samen staan we sterker’ werden daarmee de eerste stappen gezet om de Optimum Group op te richten en daarmee een zo breed mogelijk productaanbod te bieden. Etiket Nederland kwam daarbij al snel in contact met Mentha Capital, een investeerder die wel oren had naar dit plan. “Met Mentha Capital als groot aandeelhouder in de groep, ging het balletje in 2014 rollen”, vertelt Bart de Boer. “De twee bedrijven hebben samen de Benelux-markt grondig in kaart gebracht. Deze analyse en het sterke netwerk van Etiket Nederland hebben in eerste instantie geleid tot de toetreding van EtiPro, dat uiteindelijk geheel geïntegreerd is binnen Etiket Nederland. De volgende geïnteresseerde speler was Vila Etiketten. Waar Etiket Nederland gespecialiseerd is in flexodruk, is Vila Etiketten een grote speler in digitale druk. Een goede aanwinst voor de groep dus.”

MANAGEMENT
De toetreding van Vila Etiketten was het moment dat Bart de Boer zelf ook aan boord kwam. “De bedrijven wilden met een professioneel management de strategie vormgeven om de integratie van de bedrijven zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik zag het als een mooie uitdaging om hier mijn steentje aan bij te dragen. Zelf werkte ik voor bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, waardoor ik jarenlang met etiketten te maken heb gehad. Ik begrijp hoe belangrijk het is om een goede etikettenleverancier te hebben. Nadat de integratie van Etiket Nederland en Vila Etiketten geslaagd was en dus de groep meer vorm begon te krijgen, ben ik uiteindelijk Managing Director van de groep geworden om de ambitie van de bedrijven verder vorm te geven”

INTEGRATIEMODEL
De volgende stap was om een uitgebreid integratiemodel te ontwikkelen. “Natuurlijk is dat niet een kant-en-klaar plan waarin staat hoe de Optimum Group eruit moet zien. We vormden een basis en schaafden het plan telkens bij op basis van de acquisitie van nieuwe leden. Voorop staat dat elk bedrijf zijn eigen naam behoudt en het enige contactpersoon van de bestaande klanten blijft. Er verandert dus eigenlijk niets voor de klant, behalve dan dat ze nu beroep kunnen doen op de mogelijkheden van andere bedrijven binnen de Optimum Group; een soort one-stop-shop oplossing waarbij de member companies het proces onderling faciliteren. Hierdoor is snel en flexibel opereren een kernkracht van de Optimum Group geworden.”

HOE ZIET DAT ER IN DE PRAKTIJK UIT?
“Elk bedrijf dat zich bij de Optimum Group voegt, neemt natuurlijk zijn eigen specialiteit, werkwijze en kennis mee naar de groep. De groep bestaat inmiddels uit 260 werknemers. Om dit goed te organiseren, hebben wij afspraken gemaakt over wat er centraal en decentraal geregeld zou worden. Wij hebben een directie van vier leden gevormd, elk met een andere taak: Harm Verheggen (Vila Etiketten) werd Finance Director, André Prophitius (Max.Aarts) Marketing Director, Erik Smit Sales Director en ik werd Managing Director van de hele groep. Er werd besloten dat zaken op het gebied van Marketing & Business Development, Sales, Finance & IT, HR, centrale inkoop en kwaliteitszorg centraal worden georganiseerd.” Aangezien de leden van de Optimum Group een sterke identiteit en netwerk hebben, blijven belangrijke taken lokaal georganiseerd. “Ik noem dat ook wel het operationele hart van het bedrijf”, vervolgt De Boer. “Wij hebben het dan over verkoop binnendienst, supply chain management, operations, DTP, enzovoorts. Elk bedrijf heeft namelijk een unieke product-markt combinatie en dat houden wij graag zo.”

MAX. AARTS EN W&R ETIKETTEN
Om de hele markt te dekken, is de Optimum Group continu op zoek naar vertegenwoordiging in bepaalde regio’s en wil zij het productaanbod blijven vergroten. “Onze visie is dan ook om marktleider te worden in de labelindustrie van de Benelux, maar wel met een Europese aanwezigheid. Op zoek naar een nieuwe specialiteit binnen de labelbranche, benaderde de Optimum Group daarom Max. Aarts, dat gespecialiseerd is in de productie van bedrukte banderollen. “Strategisch gezien had hun product een sterke toegevoegde waarde voor de groep. Zij bekleden met hun product een sterke positie in de Benelux, maar ook op Europees- en zelfs wereldniveau. Zij hebben een unieke samenwerking met machineleverancier Bandall, waarmee zij samen het welbekende ‘Branding by Banding’ hebben opgezet. Met de komst van Max. Aarts, kan directeur André Prophitius zijn bewezen kennis en ervaring toepassen in de marketingstrategie voor de hele groep.” Hoewel Etiket Nederland op het gebied van zelfklevende etiketten een sterke positie had in Noord-Nederland, zocht Optimum Group nog een speler in flexodruk in het zuiden van het land. “Vila Etiketten zit wel in het zuiden, maar is  gespecialiseerd in digitale druk en werkt voornamelijk met HP Indigo persen. Daarom kwam W&R in beeld: het bedrijf is gedreven in flexodruk en is gespecialiseerd in Xeikon persen. De acquisitie van W&R had dus een strategische waarde omdat wij daardoor betere positie in het zuiden van Nederland en in België verkregen, daarnaast hebben wij nu ook de Xeikon-technologie in huis. De groep was daarmee weer een beetje completer.”

EPB: EERSTE STAP IN BELGIË
In juni werd bekend dat ook EPB onderdeel is geworden van de groep. “Wij beginnen een aardige positie binnen Nederland te krijgen, dus kijken we nu ook over de landsgrens. Wij hebben daarom nu de eerste stap in België gezet. EPB is gespecialiseerd in shrink sleeves, een productgroep die wij nog niet binnen de groep hadden. EPB is een van de pioniers op dit gebied in Europa. Wij zijn daarom heel blij mee dat zij nu bij de groep horen.”

OPTIMUM GROUP PRINTING LLC
Ondanks dat de focus van de Optimum Group op de Benelux ligt, deed er zich een buitenkans voor. De groep startte de nieuwe onderneming ‘Optimum Group Printing LLC’ in Noord-Amerika, gespecialiseerd in het produceren van bedrukte banderollen. “Wij zitten in de buurt van Chicago, waar wij het nicheproduct bedrukte banderollen verder gaan uitrollen. Wij leveren al jarenlang aan de Amerikaanse markt, maar wij zagen de mogelijkheid om daar zelf te gaan produceren door middel van de samenwerking die wij hebben met Max. Aarts en Bandall. De eerste machines worden nu geïnstalleerd en wij hopen in september helemaal operationeel te zijn. Het was een kans die wij niet voorbij konden laten gaan.”

HOE ZIET DE TOEKOMST VAN DE OPTIMUM GROUP ERUIT?
“Wij hebben nu een jaarlijkse omzet van 60 miljoen, maar wij willen binnen vijf jaar doorgroeien naar een omzetniveau van 100 miljoen. Wij hebben dus nog wel een wensenlijst met regio’s die we willen bereiken en productietechnieken waar we wij nu nog niet sterk in zijn. Onze groeiambitie bestaat uit zowel autonome groei als groei door acquisitie om uiteindelijk het omzetdoel te halen. Wij kijken dus goed om ons heen en spreken met een heleboel bedrijven. Zo kijken wij nu bijvoorbeeld naar bedrijven gespecialiseerd in inmould-etiketten, maar ook in short runs flexibele verpakkingen. Laat ik het zo zeggen: wij zijn nog lang niet klaar”, sluit De Boer af.

Bron: Pakkracht nummer 4

Recent Posts